Zreformowana ulga by ulżyć rodzicom
Zaprezentowane 29 sierpnia 2014 r. przez Premiera Donalda Tuska propozycje dotyczące zmian w funkcjonowaniu ulgi podatkowej związanej z wychowywaniem dzieci według przewidywań Ministerstwa Finansów obniżyłyby wpływy podatkowe o 1,1 mld zł rocznie. Szczegóły proponowanego rozwiązania zostały przedstawione w projekcie zmiany ustawy o podatku dochodowym podanym do wiadomości publicznej 5. września 2014 r. i miałyby obowiązywać już przy rozliczeniach podatkowych za 2014 r. Projekt zakłada, że rodzice rozliczający się według progresywnej stawki PIT mogliby wykorzystać ulgę podatkową na dzieci do maksymalnej kwoty określonej nie tylko ich obciążeniem podatkowym, jak ma to miejsce w obecnym systemie, ale naliczyć ją również względem płaconych przez siebie składek ZUS i części składki zdrowotnej obniżającej naliczony podatek. Propozycje takiego podejścia do zmian w systemie podatkowym pojawiały się dotychczas ze strony m.in. Fundacji Republikańskiej i Związku Dużych Rodzin Trzy Plus (Brosz i in. 2012; ZDR3Plus 2014). W projekcie rządowym przewidziane jest ponadto podwyższenie ulgi na trzecie i kolejne dzieci o 20% w stosunku do obecnych wartości. W niniejszym Komentarzu przedstawiamy analizę proponowanego przez rząd rozwiązania wraz z szacowanym całkowitym kosztem dla budżetu państwa oraz rozkładem korzyści wśród gospodarstw domowych z dziećmi. Efekty propozycji rządowej porównujemy do skutków zeszłorocznych propozycji zmian w systemie podatkowym zorientowanych na podatników z dziećmi przedstawionych przez Prezydenta RP w programie Dobry Klimat dla Rodziny.